
Pisanie poradnika możemy przyrównać do podróży. Jak dawno temu stwierdził chiński filozof, Lao-tzu. – “Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od zrobienia pierwszego kroku” i to właśnie ten pierwszy krok bywa najtrudniejszy. Jeżeli jednak wyznaczymy sobie plan, dokładnie poznamy naszych współtowarzyszy i jasno określimy cel – Czytelnik dotrze z nami szczęśliwie do wyznaczonej destynacji.
“Cel podróży to nie miejsce do którego zmierzasz, a nowa perspektywa z jaką patrzysz na świat” napisał niegdyś Henry Miller. Właśnie w ten sposób powinniśmy traktować tworzenie solucji. Nie chodzi nam o zasypanie Czytelnika faktami i zwieńczenie błyskotliwą acz niepraktyczną pointą, a doprowadzenie do zmiany w jego sposobie myślenia. By ułatwić sobie to zadanie powinniśmy poznać podstawowe zasady tworzenia poradnika.
Dlaczego warto stworzyć poradnik?
Zanim przejdziemy do wskazówek, warto rozwiać wątpliwości mogące pojawić się na początku naszej wspólnej podróży. Czy w ogóle warto taki poradniki napisać? Choć nie przepadam za podobnymi zabiegami retorycznymi, to w tym przypadku odpowiem pytaniem na pytanie. Komu bardziej byś zaufał – specjaliście, który już udzielił Ci kiedyś cennej rady czy może osobie, którą pierwszy raz widzisz na oczy? Jakiej firmy usługi chętniej byś zamówił – dzielącej się swoją wiedzą i doświadczeniem za pomocą publikacji eksperckich czy takiej znanej Ci wyłącznie na podstawie kolorowego banera z ulicy?
Pomoc udzielona mieszkańcom to coś więcej niż zwykła reklama. To budowanie wizerunku eksperta. To bezinwazyjna metoda budowania relacji z Klientami. To zaufanie do marki.
Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę
Zanim przystąpisz do pracy, określ do kogo adresujesz swój poradnik i jaki cel przyświeca Twojej publikacji. Określenie docelowej grupy odbiorców może Ci się wydać zbędne. W końcu oczywistym jest, że chodzi Ci o mieszkańców zainteresowanych Twoimi usługami. Jednak w rzeczywistości kryje się pod tym więcej pułapek niż na pierwszy rzut oka może się wydawać. Jesteś ekspertem w swojej branży i wiele elementów, które Tobie mogą się wydawać oczywiste, osobom niezaznajomionym z tematem trudno będzie ze sobą połączyć.
Powiedzmy, że prowadzisz zakład medycyny estetycznej i dla osób z problemem niejednolitego kolorytu cery twarzy polecasz zastosowanie zabiegu Plasmalifting z użyciem PRF oraz I-PRF. Co mówi mi powyższa rada? Absolutnie nic. Ba! Ja mogę sobie nawet nie zdawać sprawy, że mam jakiś problem z niejednolitością koloru twarzy! Laikowi takiemu jak ja, należy najpierw wytłumaczyć jakie problemy z cerą twarzy mogą się przydarzyć i czym się objawiają. Zamiast wymieniać skomplikowane skróty i zarzucić Czytelnika fachową nomenklaturą – pisz opisowo, sięgaj po obrazowe porównania i nie bój się przywoływać własnych doświadczeń. Jesteś najlepszym przewodnikiem po swojej branży – pisz tak by Czytelnicy mogli za Tobą nadążyć!
Konspekt pracy, czyli plan podróży
Wybierając się w podróż zazwyczaj planujemy jej przebieg i cel. Rozpoczynając pisanie tekstu autorzy często o tym zapominają. Jeżeli przygotujemy nawet pobieżną mapę myśli będzie nam o wiele łatwiej nie zagubić się we własnych pomysłach i faktycznie przeprowadzić Czytelnika z punktu A do wyznaczonego uprzednio punktu B. Ta finalna destynacja musi zostać dokładnie określona: jaką wiedzę powinien posiadać odbiorca po lekturze? Co powinien umieć zrobić? Chodzi o to by Twój adresat odchodząc od tekstu wiedział jak samodzielnie rozwiązać swój problem.
Nie posiadając konspektu ryzykujemy, że rozpoczniemy kilka tematów i żaden nie doczeka się zwieńczenia lub co gorsza adresat zostanie zarzucony stertą anegdot i niepowiązanych ze sobą faktów, których nie sposób wykorzystać. I choć umiejętnie użycie storytellingu (przekazywanie wiedzy za pomocą opowieści) potrafi zdziałać cuda, stawiaj na praktyczność.
Uwaga Czytelników na pstrym koniu jeździ
Uwaga Czytelników – szczególnie w internecie – nie jest równomierna. Część osób może faktycznie żywo zaangażować się w obcowanie z całą dostępną treścią. Większość będzie jednak poszukiwała wyłącznie najważniejszych faktów. Dzieje się tak w przypadku osób poszukujących konkretnych rozwiązań, ale i internautów przeglądających media społecznościowe dla zabicie nudy. Wykorzystaj to.
Podkreślaj najważniejsze treści, stosuj wypunktowania oraz inspirujące cytaty. Linkowanie to też świetna forma wyróżniania tekstu. Ciekawe grafiki oraz materiały multimedialne przykują uwagę na dłużej.
- Sprawdź!
- To!
- Działa!
Pamiętaj jednak by nie przesadzać z ozdobnikami, gdyż od ich nadmiaru tekst może stać się nieczytelny.

„Żeby napisać jedno własne zdanie, trzeba przeczytać tysiące cudzych”
Ryszard Kapuściński
Nie jest wstydem sięgać po inspiracje.
Powinnością jest zrobić wyczerpujący research problemu.
Jako osoba prowadząca działalność najprawdopodobniej z niejednego pieca chleb jadłeś i niejedną publikację miałeś okazję przeczytać. Jeżeli jakiś tekst zapadł Ci w pamięci – nic nie stoi na przeszkodzie by nim się zainspirować. Przygotuj teksty pomocnicze, do których będziesz mógł stale wracać w razie sytuacji kryzysowej. Im lepiej będziesz przygotowany, tym treściwiej będziesz mógł przekazać swoją wiedzę odbiorcom. A to jest klucz do sukcesu.
Przez strukturę tekstu do serca
Jeżeli planujesz standardową budowę swojego opracowania składającą się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia – pamiętaj by dzielić treść na akapity. Nikt nie przebije się przez ściany tekstu. Nie stawiaj jednak Entera przypadkowo. Każdy akapit powinien być o jednej rzeczy. Jest to też okazja by narzucić sobie reżim kondensacji konkretów. Śródtytuły znacząco ułatwiają poruszanie się po poradniku i świetnie działają na wyszukiwarki internetowe.
W początkowych akapitach zasygnalizuj problem, który będziesz chciał rozwiązać w rozwinięciu. Jest to okazja by zaskarbić sobie uwagę osób, które trafiły na Twoją solucje przypadkowo. Zakończenie wykorzystaj do podsumowania. Pomoże to utrwalić wiedzę Czytelnikowi.
Klasyczna budowa utworu jest jednak tylko jedną z możliwości. W internecie bardzo popularne są poradniki w formie Q&A (pytań i odpowiedzi). Są zwięzłe i konkretne. Jednak nie zaangażujesz w ten sposób osób niezainteresowanych problemem. Być może połączenie dwóch form byłoby w Twoim przypadku najlepsze? A może chciałbyś stworzyć poradnik w formie wideo? Próbuj! Wbrew pozorom ludzie są otwarci na zupełnie nowe formy komunikacji, a redakcja iLoveSłubice.pl pomoże Ci na każdym etapie prac. Liczy się wyłącznie Twoja inwencja i kreatywność!
Gdy już…
- poznasz swoją grupę odbiorców;
- przygotujesz konspekt;
- jasno określisz cel (jaką wiedzą / umiejętnością Czytelnik ma dysponować po lekturze);
- zrobisz reaserch i zbierzesz teksty źródłowe;
- zaplanujesz strukturę treści…
Jesteś w domu!
Pamiętaj, że dobry poradnik nie jest tekstem reklamowym. Choć może zawierać lokowanie produktów i usług, to powinien być rzetelny i odpowiadać na konkretne problemy Czytelników. Przy korzystaniu ze źródeł unikaj jakiegokolwiek kopiowania fragmentów bez użycia cytatu. Między inspiracją, a naruszenie praw autorskich bywa bardzo cienka linia. Jej przekroczenie może wiązać się z zaprzepaszczeniem całej pracy. W iLoveSłubice.pl pomożemy Ci z podstawową korektą tekstu. Gratulujemy! Twój poradnik pracuje na Twój sukces!
Jesteś zainteresowany współpracą? Sprawdź wszystkie możliwości reklamy w internecie (KLIK!)!