Do tej sytuacji doszło 3 maja. Pani Wioleta pracująca w jednej ze słubickich restauracji została poproszona przez koleżankę o podanie numer telefonu. Gdy to zrobiła rozwinął się łańcuszek, w którym haker wyłudził pieniądze od jej znajomych z FB. 

Do tej przykrej w skutkach sytuacji doszło 3 maja. Koleżanka pani Wioletty poprosiła ją o numer telefonu. Choć troszkę się zdziwiła, ponieważ od lat się przyjaźnią i mają swoje numery, numer wysłała.

– Nie zastanawiałam się długo, potrzebuje numer, to wysłałam. W sobotę pojechałam do swojej mamy i o 9.30 już nie mogłam wejść na swojego Facebooka. Dzwonię do syna i mówię co się stało, a on mówi, że haker mi się włamał. Po czasie dostaję telefon od jednej ze znajomych i ona się mnie pyta, kiedy jej oddam 2,5 tys. zł. Moje zaskoczenie było olbrzymie, nie pożyczałam od niej żadnych pieniędzy. Okazało się, że takich osób zgłosiło się więcej. Moi znajomi chcieli zwrotu pieniędzy, których nigdy nie pożyczałam – mówi załamana pani Wioleta.

Jak zadziałał haker? 

Oszust najpierw wysłał wiadomość z konta znajomej  pani Wiolety i poprosił ją o numer telefonu, Gdy ta podała swój numer włamał się na jej konto Facebooka i zaczął wysyłać wiadomości do jej znajomych.

Oto cały przebieg rozmowy:

  • Cześć, czy możesz mi podać swój numer telefonu?🥰 
  • Hej Kochana. Przecież masz mój nr
  • Mój nr 5xx xxx xxx
  • Biorę udział w konkursie organizowanym przez IKEA. Potrzebuję jeszcze 5 głosów, aby wygrać. na to. Otrzymasz ode mnie SMS-a. Czy możesz wysłać mi SMS-em otrzymany kod. Jeśli wygram, możemy podzielić się wygraną. Dziękuję. 
  • Ok?😊
  • Sorki, ale nie mam sms premium i nie mogę wysyłać takich smsów

Jeśli nie odeślesz wysłanego na telefon kodu, haker Cię blokuje. Gdy próbujesz ponownie skontaktować się z nim, zobaczysz komunikat informujący, że ta osoba jest niedostępna w aplikacji Messenger.

W przytoczonej wyżej rozmowie, hakerowi się nie udało, ale część znajomych pani Wiolety odesłało kod, co spowodowało, że z ich konta zniknęły pieniądze.

Jak poznać, że ktoś włamał się na Twoje konto na Facebooku?
Zaniepokoić nas powinny następujące sytuacje: (informacje z gov.pl) 

  • Adres e-mail lub hasło zostały zmienione;
  • zmienione zostały podstawowe dane, np. nasze imię, nazwisko, data urodzenia;
  • z konta zostały wysłane zaproszenia do osób, których nie znamy;
  • opublikowano posty lub wysłano wiadomości, których nie jesteśmy autorami.

Ryzyko włamania na konto Facebookowe można w łatwy sposób ograniczyć!

Dotychczas logowałeś się wyłącznie za pomocą loginu i hasła? To błąd! O wiele lepszym rozwiązaniem będzie wybór uwierzytelniania dwuskładnikowego. Dzięki temu rozwiązaniu nawet jeśli atakujący pozyska Twoje hasło, to nie będzie w stanie przejąć Twojego konta, bez „drugiego składnika”, którym jest np. kod wysłany wiadomością sms na Twój numer telefonu.

Sprawdź: jak włączyć uwierzytelnianie dwuskładnikowe na Facebooku

Pamiętaj również o konieczności stosowania silnego hasła – i to nie tylko do konta w mediach społecznościowych, ale także do wszystkich innych kont do jakich logujemy się do usług online! (Ważne: nie używaj tego samego hasła do różnych kont).

Jak stworzyć bezpieczne hasło?

Co zrobić aby być jeszcze bardziej (cyber)bezpiecznym korzystając z mediów społecznościowych?

Kilka wskazówek:

Zadbaj o ustawienia prywatności – co jakiś czas weryfikuj, kto może oglądać Twoje zdjęcia, relacje i posty. Nie wszystko chcesz pokazywać wszystkim, prawda?
Nie przyjmuj zaproszeń od nieznajomych – na Twojej liście kontaktów powinny być wyłącznie osoby, które faktycznie znasz.
Zainstaluj program antywirusowy na urządzeniach, na których korzystasz z mediów społecznościowych. Pamiętaj, by regularnie go aktualizować!
Uważaj na podejrzane linki – nie klikaj bezrefleksyjnie we wszystkie linki, które przesyłają Ci znajomi, oraz nie przesyłaj dalej takich wiadomości.
Dbaj o prywatność swoją i innych – rozważnie wybieraj zdjęcia i inne materiały, które publikujesz w mediach społecznościowych, zwłaszcza te, na których np. oznaczasz swoich znajomych.

Uwaga! Nie zapominaj również o wylogowaniu się, za każdym razem gdy korzystasz z mediów społecznościowych na publicznym komputerze – na przykład w pracy, czy na uczelni.