Tymczasowy Nadzorca Sądowy Spółki M.B.B. Logistics odpowiada: Wypłata wynagrodzeń pracowniczych nie jest zależna od woli Spółki.
Jak wspominaliśmy w ostatniej publikacji – Spółka M.B.B. Logistics znalazła się w centrum kontrowersji związanych z opóźnieniami w wypłatach dla swoich pracowników. Pisaliśmy o tym w artykule: Firma MBB zwleka z wypłatami dla pracowników: Co dalej z wynagrodzeniami i odprawami?
Doniesienia wskazywały na to, że Spółka zalega z wynagrodzeniami za sierpień i należnościami z tyt. odpraw pracowniczych, tłumacząc się blokadą środków dokonanych przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słubicach.
Aby wyjaśnić tę sytuację, skontaktowaliśmy się z rzeczniczką Izby Administracji Skarbowej w Zielonej Górze, Ewą Markiewicz, która wskazała, że według obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego nie może blokować wypłat wynagrodzeń dla pracowników.
Taka deklaracja spowodowała zniecierpliwienie wśród pracowników, którzy oskarżyli Spółkę o oszustwa i celowe zaniechanie wypłat należności pracowniczych.
Wobec sprzecznych informacji postanowiliśmy sprawę zweryfikować, kontaktując się bezpośrednio z Tymczasowym Nadzorcą Sądowym wyznaczonym przez sąd w ramach prowadzonego postępowania o ogłoszenie upadłości M.B.B. Logistics, tj. doradcą restrukturyzacyjnym Anitą Pielin. Rolą Tymczasowego Nadzorcy Sądowego jest bowiem sprawowanie nadzoru i kontroli nad majątkiem Spółki oraz podejmowanymi w związku z tym czynnościami – wszelkie zatem płatności, których dokonuje Spółka albo co do których się wstrzymuje, powinny być dokonywane za jego zgodą.
Jak wyjaśniała Nadzorca: „Wypłata aktualnych roszczeń pracowniczych nie jest zależna od woli Spółki. Tym samym Spółka dementuje plotki jakoby wstrzymywanie wypłat było działaniem intencjonalnym. Na możliwość wypłaty zaległości wpływ mają bowiem okoliczności całkowicie od Spółki niezależne, tj. w szczególności dokonane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słubicach zabezpieczenia zwrotu podatku VAT i CIT na kwotę ponad 10 mln zł. Zabezpieczenie środków na rachunkach depozytowych organu uniemożliwia Spółce jakiekolwiek rozporządzanie tymi środkami.”
Jednocześnie jak wyjaśnia Nadzorca:
Spółka na początku sierpnia złożyła wniosek o częściowe uchylenie zabezpieczeń na poczet uiszczenia właśnie zaległości pracowniczych (wynagrodzeń, odpraw, odszkodowań itp.). Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słubicach odmówił uchylenia zabezpieczenia, co uzasadnił m.in. brakiem możliwości wyrażenia zgody na dokonanie wypłaty z wierzytelności znajdującej się na rachunku depozytowym organu.
Dowiedzieliśmy się również, że w chwili obecnej Spółka nie prowadzi już działalności gospodarczej i tym samym nie posiada jakichkolwiek innych środków na koncie, z których mogłaby zaspokoić roszczenia swoich pracowników.
– Wszystko, co Spółce uda się uzyskać z likwidacji majątku, przeznacza ona na bieżące koszty funkcjonowania, a resztę wypłaca pracownikom. Co równie istotne – Spółka nie może złożyć wniosku o wypłatę zaległych świadczeń pracowniczych do FGŚP, bowiem w dalszym ciągu nie została ogłoszona jej upadłość. Dopiero postanowienie sądu w tej sprawie umożliwi Spółce podjęcie działań z tym związanych, o czym stanowi art. 5 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy – bez tego Spółka ma związane ręce – tłumaczy Anita Pielin.
Nadzorca prosi również wszystkich pracowników, aby zaniechali fałszywych oskarżeń pod adresem Spółki. – Spółka podejmuje wszelkie możliwe starania, aby doprowadzić do zaspokojenia wierzytelności pracowników. Ze względu na tajemnicę skarbową oraz tajemnicę przedsiębiorstwa Spółka nie udziela pracownikom oraz innym podmiotom niebędącym stroną szczegółowych informacji co do sporu z Naczelnikiem Mazowieckiego Urzędu Celno- Skarbowego. Istotne w tej sytuacji jest to, aby właściwy dla sprawy sąd jak najszybciej rozpoznał wniosek o ogłoszenie upadłości – mówi Nadzorca Sądowy Spółki M.B.B. Logistics.
Z informacji zamieszczonych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych wynika, że Spółka faktycznie znajduje się w trakcie postępowania o ogłoszenie upadłości, co oznacza, że oczekuje na ogłoszenie upadłości. Upadłość jednak nie została jeszcze ogłoszona.
Co więcej, w sprawie pojawił się wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży określonej części przedsiębiorstwa M.B.B. Logistics. Jest to istotna dla wszystkich pracowników informacja – jeśli bowiem wniosek ten zostanie skutecznie zatwierdzony przez sąd, wówczas masę upadłości niemalże natychmiast zasilą płynne środki. Stosownie zaś do przepisów prawa upadłościowego, wierzytelności pracownicze powinny być zaspokojone w pierwszej kategorii, co oznacza, że w głównej mierze to właśnie do pracowników trafią środki otrzymane z likwidacji majątku M.B.B. Logistics.
Wniosek ten jest jednak zależny od wniosku o ogłoszenie upadłości – sąd rozpoznaje go równolegle z wnioskiem o upadłość. Pozostaje zatem liczyć na to, że sąd podejmie niezwłoczne działania celem ich rozpoznania i ogłoszenia upadłości Spółki.