
Wróble ćwierkają z dachów: Międzynarodowy festiwal muzyczny transVOCALE obchodzi swoje 20. urodziny. Również w roku jubileuszowym, od 14 do 16 listopada 2024 roku, artyści z różnych krajów zbudują muzyczne mosty: między tradycyjną i nowoczesną muzyką świata, uznanymi autorami piosenek i artystami popularnymi, niszą i głównym nurtem, siłą i emocjami – a to wszystko w najróżniejszych miejscach Dwumiasta Słubice – Frankfurt nad Odrą.
Czwartek- 14 listopada
Festiwal transVOCALE rozpocznie się 14 listopada w Kleist Forum koncertem Stoppok & Band. Swoim nowym albumem studyjnym „Teufelsküche” ten artysta, wokalista i multiinstrumentalista zaprezentuje to, za co kochają go fani: ręcznie wykonywaną muzykę, niezależną mieszankę folku, rocka, rhythm & bluesa i country, połączoną z unikalnymi niemieckimi tekstami, w których z subtelnym humorem śpiewa o przeciwnościach codziennego życia.
Autentyczność i umiejętności techniczne zaprezentuje również rodzeństwo JC i Angelina Grimshaw. On jest obecnie jednym z najlepszych mandolinistów w Europie, ona posiada głos prawdziwej bluesowej damy. Wspierać ich będzie wokalista i harmonijkarz Jan Kubon. Włoskiej grupy Veeble nie można zaszufladkować. Ich brzmienie składa się z takich elementów jak swing-punk, reggae, folk’n’roll – połączonych z tłustym off-beatem.
Zachwycają energetycznymi koncertami, będącymi intensywnym doświadczeniem dla zmysłów. Kwiat Jabłoni to jedyna w Polsce tak rozpoznawalna na szeroką skalę folk-popowa grupa. Rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz swoją muzyczną mieszanką zachęcają słuchaczy zarówno do marzeń, jak i tańca.
Piątek – 15 listopada
oprócz Collegium Polonicum i Słubickiego Miejskiego Ośrodka Kultury, miejscami koncertowymi transVOCALE będą również Theater des Lachens, Kulturmanufaktur Gerstenberg i Havana Bar we Frankfurcie nad Odrą.
AySay stworzą muzykę, która przekracza wszelkie sztucznie utworzone granice i konwencje gatunkowe, tworząc coś zupełnie nowego poprzez połączenie arabskich lutni, syntezatorów, gitar basowych, fletów i serii starannie dobranych sampli. Michał Rudaś zaprezentuje swój nowy album, w którym jako wokalista, autor tekstów i kompozytor wyrusza w barwną muzyczną podróż przez różne kultury i gatunki, inspirując się kulturą indyjską, perską i słowiańską, ale także jazzem, poezją śpiewaną i muzyką filmową. Duet Sveriges Vänner w zupełnie świeży sposób wykona dawne, tradycyjne tańce i pieśni szwedzkie, wplatając w nie historie z tej owianej legendami krainy tysiąca jezior.
Brzmieniem akordeonu diatonicznego, fletów, bębna ramowego i wokalu, dawne, potężne melodie zaproszą publiczność nie tylko do słuchania i marzeń, ale także do tańca. W swoich utworach wokalistka o.Lu połączy sentymentalne brzmienie pianina i wrażliwe dźwięki z bardziej energetycznymi utworami, które wpadając w ucho zabiorą publiczność w emocjonalną podróż.
Na scenę powróci również Lech Janerka, legenda polskiego rocka alternatywnego. 70-latek nadal inspiruje publiczność swoimi błyskotliwymi tekstami pełnymi gry słów i ironii oraz wnikliwą obserwacją rzeczywistości.
BIOS to połączenie pięciu utalentowanych muzyków, dla których muzyka jest zarówno zawodem, jak i pasją. Od lat grający jako muzycy sesyjni z topowymi gwiazdami polskiej sceny muzycznej w końcu postanowili przemówić własnym, autorskim głosem i tworzyć taka muzykę, jaką kochają, bez ograniczeń czy tego, co narzucają ramy rynku. Wynikiem tego jest mieszanka ambitnego popu z elementami bluesa oraz soulu.
Kin’Gongolo Kiniata to nowe pokolenie muzyków z Kinszasy. Żywiąc się dźwiękami miasta, przekładają gorączkowe życie uliczne na swoją muzykę. Budują własne instrumenty z przedmiotów pochodzących z recyklingu i badają tekstury dźwiękowe, aby stworzyć eksperymentalny afro-pop z punkową energią,oscylujący między elektroniką a kongijskimi rytmami.
Piosenki Kelvina Jonesa to idealne połączenie bluesa i porywającego popu. Na swoich koncertach wysyła publiczność w podróż pomiędzy dzikim tańcem i delikatnymi uczuciami.
OMNION jest kompozytorem, multiinstrumentalistą i tablistą z Pragi, który czerpie inspirację z dawnych tradycji muzycznych Wschodu i Zachodu, wykorzystując jednocześnie współczesne teorie i technologię muzyczne. Oprócz tradycyjnych instrumentów i ludzkiego głosu wykorzystuje technologię pętli dźwiękowych czasie rzeczywistym, która umożliwia tworzenie wielowarstwowych struktur muzycznych lub ambientowych pejzaży dźwiękowych.
Sobota – 16 listopada
Ostatni wieczór koncertowy 16 listopada rozpocznie Lúcia de Carvalho, która rozświetli scenę swoimi muzycznymi opowieściami. Różnorodne inspiracje muzyczne czerpie ze swojego mieszanego dziedzictwa, a paleta jej twórczości sięga od żywej angolskiej semby po energiczną brazylijską sambę. Jej koncerty są odą do życia i jego różnorodnych aspektów.
Niebanalny sposób śpiewania, charyzmatyczny głos oraz wyjątkowa mieszanka bluesa, soulu i alternatywnego popu sprawiają, że Paula Roma jest jednym z najmocniejszych debiutów ubiegłych lat. Jej nowy album jest stylistycznym przedłużeniem poprzednika, przyprawionym o bardziej różnorodne brzmienie instrumentalne oraz odważniejsze partie wokalne. Wokalistka, kompozytorka i autorka tekstów
Anita Lipnicka jest obecna na scenie nieprzerwanie od blisko 30 lat. Publiczność uwielbia ją za jej głos, poruszające teksty, autentyczność i niedzisiejszość. Podczas koncertu zaprezentuje przekrojowy repertuar, od evergreenów po utwory z najnowszego albumu.
Suonno d‘Ajere to wyrafinowany i efektowny powrót neapolitańskiej piosenki. Twórczość tego żywiołowego tria i ich reinterpretacje tradycyjnego repertuaru zagłębiają się w neapolitańską duszę, nie popadając w stereotypy.
Impreza z grupą Zar Electrik będzie z pewnością wybuchowa. Ich muzyka to bogata, żywa i transcendentalna podróż między Maghrebem, Afryką Subsaharyjską i Zachodem.
Na zakończenie 20. edycji transVOCALE, Pippo Pollina, jeden z najbardziej kreatywnych artystów na europejskiej scenie singer-songwriterów, zagra solowy koncert w kameralnej atmosferze. Program będzie retrospektywą piosenek i historii z niezwykłej kariery artysty, a sam koncert wydarzeniem dla wszystkich, którzy kochają włoskie piosenki i doceniają sztukę Pippo Polliny, z wyczuciem, ale intensywnie oscylującą między poezją, muzyką i odwagą cywilną.
„Przed nami trzy niezwykłe i różnorodne dni festiwalowe, z których każdy będzie wyjątkowym doświadczeniem” – mówią kuratorzy festiwalu Daniel Zein i Piotr Tamborski. „Przygotowaliśmy program, którym chcemy zainteresować nie tylko naszą stałą publiczność, ale także kolejne pokolenie, aby tym samym stworzyć fundament pod kolejne dwadzieścia lat transVOCALE. Pod koniec każdego festiwalowego dnia nikt nie będzie musiał od razu wracać do domu, ale będzie miał okazję ponownie doświadczyć artystów z bliska na imprezach afterparty z otwartą dla wszystkich sceną.”
Bilety
Przedsprzedaż już się rozpoczęła. Limitowane karnety festiwalowe, uprawniające do udziału we wszystkich trzech dniach, są już wyprzedane.
Bilety jednodniowe w cenie 30 € lub 120 zł, ulgowe 15 € lub 60 zł dostępne są w kasie Słubickiego Miejskiego Ośrodka Kultury, w Kleist Forum, w Polsko-Niemieckiej Informacji Turystycznej w Domu Bolfrasa oraz w znanych biurach przedsprzedaży we Frankfurcie i okolicach. Można je również wygodnie i bezpłatnie nabyć w formie elektronicznej na stronie www.transvocale.eu.
Źródło: Informacja prasowa