Fot. Stare Kino.pl

Instytut Pamięci Narodowej stoi na straży wielu historii, które nie powinny ulec zapomnieniu. To skarbiec życiorysów i opowieści domagających się kontynuacji i wyłowienia ich z odmętów zbiorowej niepamięci. Naszym kulturalno-memoratywnym projektem Kultura (nie)ocalona pragniemy pokazać, jak wielkim bogactwem szczyciła się polska kultura międzywojenna i ta, której przyszło zmagać się z socrealizmem.

Mocny człowiek – film psychologiczny z 1929 roku w reżyserii Henryka Szaro, sfilmowany przez włoskiego operatora Giovanniego Vitrottiego – to jeden z ostatnich polskich filmów z epoki kina niemego.

Odrodził się jak feniks z popiołów po tym, jak jedna z kopii została odnaleziona w 1997 roku w Belgii. Przez kilkadziesiąt lat sądzono, że nie zachowała się żadna z wersji filmu. W 2006 roku taśmy wzięła pod swoje skrzydła Filmoteka Narodowa, które zrekonstruowała je cyfrowo.

Mocny człowiek to adaptacja trzytomowej powieści Stanisława Przybyszewskiego z 1912 roku, której bohaterem jest żądny sławy i pozbawiony skrupułów dziennikarz Henryk Bielecki. W swoim zaślepieniu otruwa ciężko chorego przyjaciela Jerzego Górskiego i przypisuje sobie autorstwo jego dzieła.

Tytułowy „Mocny człowiek” odnosi się do skradzionego utworu, ale jest również ironicznym określeniem Bieleckiego, który coraz bardziej brnie w kłamstwa i zdrady.

W dwudziestoleciu międzywojennym film okazał się wielkim sukcesem. Rozpisywano się o mistrzowskim operatorstwie, podkreślano nowoczesne na tamte czasy techniki (podwójnej/potrójnej ekspozycji, ujęć z punktu widzenia, ekspresywnych zestawień montażowych), dowodząc, że produkcja ma aspiracje międzynarodowe.

W recenzjach zachwycano się również wyjątkowymi ujęciami Warszawy. W „Ilustrowanym Kurierze Codziennym” pisano: „Warszawa tętniąca życiem ze swymi drapaczami chmur, pełna świateł i cieni wielkiego miasta. Warszawa ze swą nieusypiającą nigdy ulicą, pełna samochodów i omnibusów – wytwornych par – umalowanych dziewcząt – kawiarnianego łobuzerstwa i tymi wszystkimi kontrastami, którymi tak świetnie potrafią operować zagraniczni reżyserzy”.

Reżyser Henryk Szaro – nazywany „tytanem pracy” – został rozstrzelany przez Niemców w 1942 roku.

ARTYŚCI:

Z muzyką na żywo wystąpi Orkiestra Ludwika Sarskiego.

Jest to kolektyw artystyczny założony przez dwóch multiinstrumentalistów i kompozytorów: Damiana Szymczaka oraz Piotra Tomalę. Działalność Orkiestry Ludwika Sarskiego to kameralne koncerty oraz wykonywanie muzyki na żywo do filmów niemych Bustera Keatona, Charliego Chaplina, Romana Polańskiego, Henryka Szaro i innych.

Bezpłatne wejściówki do odbioru w Kasie SMOK, w poniedziałki i piątki od 12:00 do 19:00 lub na stronie internetowej:
https://www.bilety24.pl/kino/1336-mocny-czlowiek-117265?id=671047