Marcel Sztachelski - 17 letni trener wokalny

Marcel Sztachelski, utalentowany słubiczanin, którego wielu z nas pamięta z jego występu w popularnym programie „Voice Kids”, nie przestaje zaskakiwać. Jego muzyczne umiejętności uświetniają liczne wydarzenia, nie tylko w rodzinnych Słubicach. Kilka dni temu Marcel podzielił się radosną nowiną: „Już teraz oficjalnie mogę ogłosić, że zostałem trenerem wokalnym!” – napisał z dumą chyba najmłodszy trener wokalny w regionie na swoim profilu FB.

Renata Hryniewicz: Masz 17 lat i już zostałeś trenerem wokalnym! Wielkie gratulacje!  Co skłoniło Cię do podjęcia decyzji o tej ścieżce zawodowej?

Marcel Sztachelski: Dziękuję! Od zawsze marzyłem o przekazywaniu wiedzy w taki sposób, by sprawiało to przyjemność zarówno innym, jak i mnie. To właśnie skłoniło mnie do wyboru tej ścieżki zawodowej.

Czy planujesz już rozpocząć nauczanie śpiewu? Jeśli tak, to jak zamierzasz pogodzić to z nauką w szkole?

Planuję rozpocząć zajęcia wokalne po wakacjach i już prowadzę rozmowy, aby ruszyć z nimi od pierwszych dni nowego roku szkolnego. Obecnie skupiam się na lekcjach indywidualnych, co pozwala mi zdobywać cenne doświadczenie, by później móc prowadzić zajęcia grupowe. Równocześnie muszę pogodzić to wszystko ze szkołą, ale daję sobie radę i sprawia mi to ogromną radość.

Jak wyglądała Twoja droga do tego momentu? Czy możesz podzielić się z nami najważniejszymi doświadczeniami z tej podróży?

Moja droga w pracy z głosem rozpoczęła się już wtedy, gdy sam zacząłem się uczyć. To wymagająca i długa ścieżka, która wymaga rozwinięcia świadomości oraz kontroli nad własnym głosem, zanim zacznie się pracować z innymi. Przez kilka lat zdobywałem wiedzę i nadal będę się rozwijał, dążąc do jak najwyższego poziomu. Obecnie posiadam tytuł trenera wokalnego pierwszego stopnia, ale na tym na pewno nie poprzestanę i planuję zdobywać kolejne stopnie.

Jakie są Twoje cele i wyzwania na najbliższą przyszłość w roli trenera wokalnego?

Moim głównym celem jest przekazywanie wiedzy w ciekawy i angażujący sposób. Chcę pokazać moim przyszłym uczniom szerokie spektrum możliwości i dróg, aby mogli wybrać tę, która najbardziej im odpowiada i pasuje do ich potrzeb oraz aspiracji.

Czy jest ktoś, kto szczególnie Cię wspierał lub inspirował w trakcie Twojej kariery?

Największą inspiracją byli dla mnie moi trenerzy wokalni, z którymi pracowałem przez kilka lat. Dzięki nim sam doświadczyłem, jakie postępy można osiągnąć, i widziałem, jaką radość sprawia im ta praca. To właśnie wtedy pomyślałem, że chciałbym spróbować swoich sił jako trener. Krzysztof Wojciechowski, Adam Czapla i Pola Miko to osoby, które najbardziej mnie zainspirowały. To dzięki nim zobaczyłem, jak wygląda świat trenera wokalnego, i to oni przyczynili się do tego, że jestem tu, gdzie jestem.

Jakie metody i techniki zamierzasz stosować w pracy z uczniami, aby osiągać jak najlepsze rezultaty?

Trudno jest wskazać jedną technikę wokalną, którą chciałbym stosować, ponieważ wszystko zależy od konkretnego ucznia i jego umiejętności. Generalnie jednak preferuję metody amerykańskie, które studiuję od wielu lat i uważam za najbardziej skuteczne i przyjemne do przekazywania dalej.

Jakie cechy uważasz za najważniejsze dla skutecznego trenera wokalnego?

Najważniejszymi cechami trenera wokalnego są szczerość, wytrwałość, entuzjazm i pracowitość. Te cechy są kluczowe dla nawiązania dobrego kontaktu z uczniem, skutecznego przekazywania wiedzy i motywowania go do dalszej pracy. Wierzę, że trener wokalny powinien zawsze wierzyć w swojego ucznia, nawet wtedy, gdy uczeń traci wiarę w siebie. Trener musi nieustannie wspierać i motywować, pomagając uczniowi pokonywać trudności i osiągać cele.

Co uważasz za największe wyzwanie w pracy trenera wokalnego?

Wydaje mi się, że największym wyzwaniem jako trener wokalny jest znalezienie czasu dla wszystkich uczniów. Ogólnie rzecz biorąc, nie widzę nic przerażającego w byciu trenerem wokalnym i nie boję się wyzwań. Jest to intensywne zajęcie, ponieważ sama praca z uczniem to tylko część obowiązków. Za kulisami kryje się wiele dodatkowej pracy, takiej jak dobór utworów, analiza głosu, zgłaszanie ucznia na konkursy i organizowanie wszystkiego, czego potrzebuje do śpiewania.

Czy masz już plany na rozwijanie swojej kariery poza obecnym stanowiskiem? Jeśli tak, to jakie?

Na razie chcę skupić się na zdobywaniu jak największego doświadczenia i zacząć przekazywać posiadaną wiedzę, sprawiając ludziom przyjemność. Moim jedynym planem na ten moment jest ukończenie drugiego stopnia kursu na trenera wokalnego i wykonywanie swoich zadań z ogromnym uśmiechem i zaangażowaniem każdego dnia.

Czy masz jakieś rady dla osób, które chciałyby podążać podobną ścieżką kariery?

Osoba, która chce zostać trenerem wokalnym, powinna wykonywać tę pracę z pasji i zaangażowania. Ważne jest, aby czuć, że to, co się robi, ma sens i przynosi widoczne rezultaty. Warto pracować z różnymi osobami i zdobywać wiedzę z różnych źródeł, aby wybrać najlepszą i najwygodniejszą ścieżkę dla siebie. Dzięki temu można rozwijać swoje umiejętności i lepiej wspierać swoich uczniów w ich muzycznej podróży.

Czytaj też: Słubiczanin 15-letni Marcel Sztachelski w The Voice Kids. Kim jest? Skąd miłość do muzyki? Kto go wspiera? [ROZMOWA]