Gradobicie jest jednym z klęsk atmosferycznych, które niestety zdarzają się nieprzewidywalnie. Do tego upały dodatkowo sprzyjają tworzeniu się burz, które często są powiązane z gradem, a ten powoduje wgniecenia w naszych autach. Jednak istnieje metoda, która może pomóc w naprawie szkód spowodowanych przez gradobicie. Mowa tutaj o metodzie PDR (Paintless Dent Repair), czyli naprawie bez lakierowania. Na czym polega? Wyjaśnia to ekspert. 

Gradobicie zwykle ma miejsce w godzinach popołudniowych i wczesno wieczornych. Tak mówią statystyki, natomiast rzeczywistość pokazuje, że najczęściej nadchodzą bez zapowiedzi, czy jakichś specjalnych zwiastunów.

Zabezpieczenie auta przed gradem jest bardzo trudne.

Ze względu na brak konkretnych oznak, że nadchodzi gradobicie, niezwykle trudno zapobiec powstaniu trwałych wgnieceń, w jego wyniku na karoserii samochodu. Można oczywiście przed każdą burzą próbować takich sposobów jak:

  • nakrycie pojazdu plandeką przeciw gradową (koszt ok. 400 – 600 zł).
  • tańsza alternatywa, czyli rozłożenie na karoserii starych koców (co w połączeniu z ulewą, wiatrem i opadem gradu, stanowi raczej mało skuteczne zabezpieczenie),
  • skrycie się w podziemnym parkingu pod galerią handlową,
  • zatrzymanie się na stacji benzynowej pod zadaszeniem.

Powodzenie każdej z powyżej metod w dużym stopniu zależy natomiast od naszego szczęścia. Nigdy bowiem tak naprawdę nie wiadomo, czy akurat będziemy mieli dogodną sposobność, aby którąkolwiek z nich wykorzystać. Zwykle, gdy zaskoczy nas prawdziwe gradobicie – za późno jest na jakąkolwiek reakcje i naprawdę trudno uniknąć wgnieceń.

Jakie uszkodzenia zazwyczaj powoduje grad.

Kto choć raz widział gradobicie wie, z jaką potężną siłą niszczącą mamy wówczas do czynienia. Czasami w wyniku gradobicia mogą powstać jedynie delikatne wgniecenia. Najczęściej natomiast, po ostrzale gradu zostają głębokie gniotki, jednak mogą także powstać drobne uszkodzenia lakieru. Zdarzają się również uszkodzenia i pęknięcia na szybach samochodu.

Jak naprawić samochód po gradobiciu.

W zależności od rodzaju uszkodzeń na karoserii naprawa wgnieceń będzie wymagała wdrożenia odpowiedniej technologii, a co za tym idzie, innego wkładu finansowego.

Obecnie najpopularniejszą metodą naprawy gradobicia jest PDR, czyli usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Naprawa ta gwarantuje zachowanie oryginalnego lakieru oraz uniknięcia utraty wartości samochodu. Jest to najmniej inwazyjna forma naprawy, zatem również najtańsza. Cena za naprawę jednego wgniecenia, to ok. 50 zł, dlatego w zależności od ilości wgnieceń, koszt takiego przedsięwzięcia będzie oscylować między 1.500 – 6.000 zł. W przypadku uszkodzenia szyby, koszt wymiany oscyluje w granicach od kilkuset złotych wzwyż (w zależności od modelu auta).

Drugą metodą jest naprawa blacharsko-lakiernicza, z której należy skorzystać, gdy doszło do dużego uszkodzenia karoserii z ubytkami w lakierze (pęknięty lakier). Wówczas usunięcie wgnieceń po gradobiciu będzie bardziej skomplikowane. Taki proces złożony jest ze szpachlowania i lakierowania. Koszt usunięcia szkód z samego dachu to ok. 1.500 – 2.500 zł.

Ile nasze auto straci na wartości po gradobiciu.

W celu oszacowania utraty wartości pojazdu oraz kosztów naprawy najlepiej skorzystać
z oględzin w profesjonalnym zakładzie/warsztacie zajmującym się usuwaniem wgnieceń po gradobiciu metodą PDR. W przypadku posiadania ubezpieczenia AC ww. warsztat może wykonać taką usługę bezgotówkowo. Jeżeli wgniecenia gradowe nie uszkodziły lakieru, to auto po naprawie nie straci na wartości.

Kiedy doszło do dużego uszkodzenia karoserii z ubytkami w lakierze (pęknięty lakier) naprawa blacharsko-lakiernicza będzie dość kosztowna. W wyniku skorzystania z tej formy naprawy następuje utrata wartości pojazdu poprzez ponowne polakierowanie i szpachlowanie karoserii.

Wojciech Kubacki
Auto Portret – usuwanie wgnieceń
+48 664 817 006

https://autoportret-pdr.pl

autoportret.pdr@gmail.com

ul. Słoneczna 1
66–431 Janczewo