Pomimo akcji prewencyjnych, wielu ostrzeżeń, uświadamiania osób starszych, oszuści wciąż wykorzystują nowe metody, by okraść seniorów. Tym razem oszukano kobietę przebywającą na wakacjach. Seniorka straciła 10 tysięcy złotych. Policja prosi o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Stosujemy zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do osób podających się za policjanta, pracownika urzędu czy instytucji.

W poniedziałek 14 sierpnia br. słubiccy funkcjonariusze przyjęli zawiadomienie o oszustwie popełnionym na szkodę mieszkanki powiatu słubickiego. Jak ustalili  policjanci, do seniorki przebywającej na wakacjach zadzwonił konsultant z banku z działu ochrony. Fałszywy konsultant informował kobietę o próbach włamania na jej konto oraz o próbie złożenia wniosku o kredyt jak i o próbach wypłaty z bankomaty jej oszczędności. Mężczyzna sugerował, że dane kobiety wyciekły przez jednego z pracowników banku i mają podejrzenie kto to jest. Poprosił kobietę o wykonanie telefonu na infolinię tego banku, gdzie odebrała osoba, która wiedziała po co starsza pani dzwoni. Seniorka prowadziła też rozmowę z „podejrzanym” pracownikiem banku, w celu potwierdzenia, że to ona wykonuje wszystkie transakcje, wszystko po to by złapać pracownika banku na gorącym uczynku. Do kobiety zadzwonił też mężczyzna podając się za prokuratora oznajmił kobiecie, że w tej sprawie będzie prowadzone śledztwo a materiały są już na policji. Seniorka na prośbę oszustów zmieniła hasła dostępu do konta w celu odwrócenia transakcji. Na jej telefon przychodziły kody, które seniorka wprowadzała, bez chwili namysłu. Resztę oszczędności uratowała przez przypadek bo w pewnym momencie nie miała połączenia z internetem. Seniorka tłumaczyła, że jest na wakacjach i resztę formalności załatwi jak wróci. Po przemyśleniu całej sprawy dzwoniąc na infolinię prawdziwego banku i dowiedziała się, że padła ofiarą oszustów oraz dowiedziała się ile straciła oszczędności. Seniorka przelała na konto oszustów 10 tysięcy złotych.

W trosce o oszczędności starszych osób Policja apeluje o szczególną ostrożność oraz stosowanie zasady ograniczonego zaufania podczas rozmów telefonicznych, dotyczących pożyczek lub przekazania pieniędzy. Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujemy żadnych pochopnych działań. Nie informujemy  nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy n koncie. Nie wypłacajmy z banków wszystkich oszczędności. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. Nie ulejmy presji czasu wywieranej przez oszustów. W przypadku podejrzenia, że możemy mieć do czynienia z oszustem należy natychmiast skontaktować się z najbliższą jednostką Policji osobiście lub telefonicznie pod nr 112.

Komenda Powiatowa Policji w Słubicach

starszy aspirant Ewa Murmyło