W związku z powtarzającymi się przypadkami oszustw, których ofiarami stają się starsze osoby, samotnie mieszkające i łatwowiernie odnoszące się do nieznajomych, po raz kolejny apelujemy o ostrożność i zdrowy rozsądek w kontaktach z osobami, którzy podstępem odbierają seniorom oszczędności życia. Na początku tego tygodnia dwie seniorki z powiatu słubickiego straciły łącznie 94 tysiące złotych.

Do zdarzeń doszło we wtorek ( 6 września) w godzinach popołudniowych. Do jednej z seniorek na terenie Słubic zadzwonił telefon, w której kobieta, podając się za członka rodziny oświadczyła, że potrzebuje pieniędzy w celu uiszczenia rzekomej kaucji w zamian za uwolnienie jej syna. 76- letnia seniorka przekazała oszustom kwotę 34 tysięcy złotych. Sposób działania oszustów jest analogiczny, wzbudzają u odbiorcy poczucie zagrożenia, wywierają presję na rozmówcy, nadwyrężają zaufanie osób starszych.

Niespełna godzinę później 79- letnia seniorka z powiatu słubickiego traci w podobny sposób oszczędności w wysokości 60 tysięcy złotych. Tym razem oszust kontaktuje się z seniorką podając się za policjantkę, która dzwoni z miejsca wypadku jej córki, w którym ona jest sprawcą i aby zwolnić córkę z aresztu wyłudzają od seniorki rzekomą kaucję.

Po raz kolejny apelujemy do osób starszych, ale również do rodzin seniorów, aby uczulali każdorazowo w rozmowach o przestępczym procederze oszustów, którzy podając się za członków rodziny bezwzględnie odbierają wszelkie oszczędności życia. W sytuacji kiedy senior odbierze telefon, w którym rozmówca porusza temat pieniędzy i namawia do ich przekazania, wykonania przelewu czy wypłaty PRZERWAŁY NATYCHMIAST POŁĄCZENIE, A NASTĘPNIE kontaktowały się bezpośrednio z członkiem rodziny, którego numer telefonu jest znany, w przypadku nieodbierania niezwłocznie pod numer alarmowy 112 lub udania się do najbliższej jednostki policji.

Najczęstsze metody oszustw:

Oszustwo na okazyjny zakup – oszuści oferują do sprzedaży różne artykuły zachwalając jako towar wysokiej jakości, najczęściej aparaty cyfrowe, kamery, czasem drogie markowe zegarki i perfumy. Sami zaczepiają ofiarę. Proponują sprzedaż artykułu po bardzo niskiej cenie. Ofiara godzi się. Płaci a w domu odkrywa, że kupiła zabawkę, obudowę kamery lub podróbkę.

Oszuści podają się za pracowników urzędów – oszuści podają się za pracowników gazowni, wodociągów, przedstawicieli handlowych. Pod byle pretekstem chcą wejść do mieszkania i odwrócić uwagę lokatorów a następnie ich okraść. Nierzadko wybierają na ofiary osoby starsze, samotnie mieszkające.

Metoda na wnuczka – członka rodziny, przeważnie za wnuczka bądź syna i nakłaniają do udzielenia pożyczki pieniężnej, zazwyczaj tłumaczą się ciężką sytuacja materialną. Ludzie po telefonie obcej osoby, która podaje się np. za „wnuczka” biegną do banku wypłacają oszczędności życia, które zgodnie z instrukcją wydaną przez telefon przez obcą osobę przekazują komuś kogo pierwszy raz widzą na oczy. Niestety po fakcie kontaktują się z rodziną, a wtedy okazuje się, że padły ofiarą złodzieja.

Metoda na policjanta/ prokuratora/ adwokata- oszuści w trakcie rozmowy telefonicznej podają się za policjanta czy adwokata, który jest na miejscu zdarzenia np. wypadku i prosi o kaucję w celu zwolnienia córki/syna seniora z aresztu.

Autor: aspirant Agnieszka Kaczmarek

Komenda Powiatowa Policji w Słubicach

Czytaj też: MAFIA ŚMIECIOWA W RĘKACH LUBUSKIEJ POLICJI![ZDJĘCIA Z ZATRZYMANIA]